„A Hogarth
House lépcsőin megáll, és önmagára emlékszik. Az évek során megtanulta, hogy az
épelméjűséghez bizonyos fokú színlelés is hozzátartozik (...) elsősorban és
mindenekelőtt önmaga meggyőzésére.”
Már régen megígértem, de csak most volt idegzetem leülni
elé. Nem azért mert lusta vagyok vagy nincs időm. Egyszerűen a könyv annyira
rövid és mégis annyi minden történik a lapjain. Azért vettem eredetileg kézbe,
mert kellett egy Pulitzer-díjas könyv. Igazából nem is ezért a könyvért
indultam el a könyvtárba, de ez az egyetlen olyan Pulitzer-díjas könyv volt,
ami még érdekelt is. Hiába böngésztem a díjazott könyvek hosszú-hosszú
listáját, rá kellett jönnöm, hogy a Pulitzer-díjas könyvek nagy része régi. Ezt
a meglepetést mi? Nekem alapvetően nincs bajom azzal, ha egy könyv nem új vagy
nem aktuális. Szeretem a régi könyveket, azoknak az illatuk is jobb és néha még
a kor is jobban tetszik. Egyszerűen azok a könyvek annyira komoly témákat
boncolgattak, amikhez akkor nem volt se kedvem se hangulatom. Vannak olyan
napok, amikor tényleg arra vágyom, hogy egy könyv kiolvasása után tényleg csak
ülje és bámuljak magam elé egy óráig, de akkor nem erre vágytam. Kivettem Az
órákat. Teljesen mást kaptam, mint amire számítottam.
Egy teljesen laza könyvre, ami három nőt mutat be, kisebb
problémákkal, nevetéssel, sírással és legfőképp HAPPY ENDDEL. Na, a nagy részét
meg is kaptam, csak sokkal több sírás volt, nem kis problémák voltak, hanem
nagyok és mellékesen nem a klasszikus happy enddel végződött.
A történetről (röviden)
A történet három nő egyetlen napját mutatja be. Különböző
idősíkokban folyik a történet, de minden között van egy kapcsolat. Illetve nem
is egy kapcsolat, hanem több. Minden kapcsolódik valamilyen módon. De ez így
jó, őszintén lenne értelme három nőt bemutatni, akik teljesen mások? Persze
mások a nők is. Van egy tökéletes feleség, egy régi feleség és egy nem is
igazán feleség. Persze nem ennyire egyszerű. A szerepek a könyv végére szinte
teljesen felborulnak.
Három nő, három történet
Az egyik főszereplőnket a legtöbb ember már ismeri is csak
még nem tud róla. Egy írónő a második világháború kezdő napján lesz öngyilkos.
Ez a nő pedig nem más, mint Virginia Woolf a Mrs. Dalloway írója. Nem
véletlenül ezt a könyvet említem. Ez a nyilvánvaló kapocs a három nő között.
Virginia legszívesebben visszamenne Londonba, de a férje nem engedi mivel
mentális betegsége volt és hangokat hallott. A könyv egyébként az életrajzához
hűen mutatja be a halálát. A könyv az ő öngyilkosságával kezdődik. Utána néztem
és a könyv valamint a valóság teljesen megegyezik.
Ezután ugrunk egy kicsit a második világháború végére. Laura
Brown férjének születésnapja van, de Laura nem kelt fel korábban, ahogy
tervezte. Helyette inkább az ágyban olvasta könyvét, a Mrs. Dallowayt.
Állapotos lévén senki sem vethette a szemére. És hoppá itt is az első kapocs! A
könyv egészén érződik a komor hangulat és érződik, hogy itt valami nincs
rendben. Laura szinte őrülettel készíti a tortát a férjének és kiborul, amikor
nem lesz tökéletes. Baj, ha morzsa van a cukormázban, nem szépek a betűk és
belelógnak a rózsák. Ez is azt üzeni, hogy távolról sem olyan szép és jó minden,
mint ahogy le van írva.
Harmadik főszereplőnk Clarissa. Az ő története úgy indul,
hogy egy napsütéses napon virágot vesz a barátjának, Richardnak. Az idő pedig
húszadik század, New York. Richard a Mrs. Dalloway becenevet adta Clarissanak
még azelőtt, hogy a szerelmük tönkre ment volna és átalakult volna (szóismétlés)
Szoros barátsággá. Tényleg csak barátságról van szó ugyanis Clarissa
párkapcsolatban él egy nővel, akinek a neve Sally. És ha ez még nem elég indok,
idő közben Richard identitása is változott. Tudom, egy kicsit nyersen fogalmaztam,
de maga a könyv is annyira könnyen veszi, és annyira nem törődik vele, hogy
szinte el is feledkezünk róla.
Emellett vannak még fontos szereplők, akikről azért annyit
nem tudunk meg, de az események miattuk olyanok amilyenek. Aki nekem legjobban
megmaradt az Clarissa lánya és Laura szomszédja. Mindketten erős, női jellemek,
de mégis eltérőek. Kitty (a szomszéd) egy vonzó, a könyv megfogalmazása szerint
húsos, fiatal nő. Julia pedig (Clarissa lánya) nekem az a tipikus, életerős
fiatal lány, aki mindent kipróbál, amit tud, de végig az anyukája kicsi lánya
marad.
A filmet még nem néztem meg, tervbe van. Nagyon készülök, rá
mert a könyvtárnak már a filmes
borító volt meg és a színészi gárda egyszerűen tökéletes.
Magamtól csak Meryl Streepet ismertem fel, de miután elolvastam, hogy még kik
játszanak benne, le voltam nyűgözve. Julianne Moore, mint Larua Browne és Nicole Kidman, mint Virginia Woolf. Kizárásos alapon pedig Meryl Streep játssza
Clarrisa szerepét. Egyébként ennek a
három színésznőnek köszönhetek nagyon sok és nagyon jó filmes élményt. A
legmeghatározóbbak talán az Ausztrália, a Mamma Mia és a Carrie, ami nem lett a
legjobb és olvasás közben se Julianne Moor jutott eszembe, mint anyuka, de
ettől függetlenül nagyon tetszik az alakítása. Igen a Mamma Mia se egy
világmegváltó film, de annyira jók a betétdalok és tökéletes egy esti semmit
tevős semmit tevéshez.
Összességébe a könyv nagyon jó volt és tényleg annyira áradt
belőle a komor hangulat, hogy tökéletes volt egy sötétebb naphoz. Ha nyáron
olvastam volna, valószínűleg el is rontja a kedvem, de így passzolt mindenhez.
Durván 250 oldal, de a lapok közé annyi szomorúságot, bajt és persze egy kis
boldogságot zsúfolt az író, hogy az egész könyv egy kisebb érzelmi hullámvasút.
Kinek ajánlom: Huh, hát ez elég nehéz mert nagyon ember
függő. Van, aki unatkozik, miközben olvassa ezért abba is hagyja, de mást meg
annyira leköt, hogy akár egy nap alatt is kiolvassa.
Értékelés:
Nagyon jo pett...es most hogy ezt igy leirtad kedvet kaptam hozza....
VálaszTörlésU.I:a fejlec tok jo :)
Örülök, hogy megtetszett a könyv. Nem épp az a laza, szórakoztató könyv de elgondolkodtató. A fejléccel kapcsolatban pedig, köszönöm :)
VálaszTörlés